معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور :
برخی دانشجویان توسط گروه های منفعت طلب به خارج از کشور اعزام می شوند /

 اخبار خبرگزاری "مهر" حاکی از عدم اطلاع جوانان از توانمندی دانشگاه های داخلی است
اخبار منتشر شده در خبرگزاری مهر حاکی از عدم اطلاع جوانان ایرانی از توانمندی دانشگاه های داخلی است که همین امر جوانان را به سمت دانشگاه های خارجی سوق داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه های ارزان قیمتی که اغلب در کشورهای در حال توسعه نظیر هند، مالزی، اوکراین، ارمنستان و غیره قرار دارند و هزینه های زندگی و تحصیل در آنها نسبت به سایر کشورها ارزان تر است، هر سال پذیرای تعداد زیادی دانشجوی ایرانی هستند که به دلایل مختلف، کشور رابه قصد تحصیل در غربت ترک می کنند.

غلامرضا کاتب افزود: آگهی روزنامه ها حکایت از تقاضای بالای جامعه و بازار پر رونق اینگونه موسسات برای پاسخگویی به تقاضای جوانان دارد در حالی که بسیاری از این دانشگاه ها از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: تمایل دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور درحالی افزایش می یابد که به گفته مسئولان وزارت علوم، هنوز آمار قابل اعتمادی از تعداد دانشجویان و موسسات فعال در زمینه اعزام دانشجو به خارج در دست نیست.

وی تصریح کرد: وزارت علوم هر سال فهرستی از دانشگاه های خارجی را که مدارک آنها در ایران مورد قبول است، اعلام می کند و از نظر این وزارتخانه مدارک دانشگاه هایی که در این فهرست لحاظ نشده، فاقد اعتبار است.

کاتب ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تحصیلی دانشجویان در خارج اظهار داشت: کیفیت آموزشی در این دانشگاه ها، خروج ارز از کشور که صرف هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان می شود و اثرات منفی فرهنگی و اخلاقی دانشجویان از جمله نگرانی هایی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: بسیاری از جوانان ایرانی که در دانشگاه های نه چندان معتبر کشورهای همسایه مشغول به تحصیل هستند، در صورتی که شرایط برای آنها مهیا باشد به تحصیل در دانشگاه های داخل ایران رغبت بیشتری دارند.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: متاسفانه عدم اطلاع از توانمندی دانشگاه های داخلی، جوانان را در این راه پر مخاطره وارد کرده است که صحت این امر را می توان درلابه لای اخبار نیز جستجو کرد.

وی افزود: اخبار منتشر شده در خبرگزاری مهر تحت عناوین "شرایط بازگشت دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارج از کشور فراهم شد" یا " دانشجویان شاغل به تحصیل درخارج از کشور می توانند در دانشگاه های جامع علمی - کاربردی و پیام نور در ایران ادامه تحصیل دهند" نمونه هایی برای صحت این ادعا است.

کاتب با عنوان اینکه مهاجرت تحصیلی اگر چه شاید در بالابردن سطح علمی و تحصیلی موثر باشد اما مشکلات بسیاری را نیز به همراه دارد، افزود: تحصیل در کشورهایی دیگر خصوصا کشورهای روبه رشد آسیایی ممکن است توقع دانشجویان رابرآورده نسازد و موجب سرخرودگی انها شود.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور همچنین اظهار داشت: غم غربت دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و دلتنگی های دوری از خانواده نیز از مشکلاتی است که دانشجویان با آن روبرو می شوند.

کاتب به وضعیت تحصیلی دانشجویان ایرانی که به کشورهای تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق مهاجرت کرده اند، اشاره کرد و گفت: اکثر دانشجویان ایرانی هیچ اطلاعی از وضعیت علمی کشورهای فوق نداشته و توسط تعدادی از گروههای منفعت طلب به خارج از کشور اعزام شدند و پس از مدت کوتاهی دریافته اند که تنها بخشی از هزینه و عمرشان به بطالت سپری کرده اند.

وی افزود: متاسفانه دانشگاه های کشورهای همسایه نیز به جهت اینکه از ارز حاصل از دانشجویان خارجی بی بهره نمانند، تمام تلاش خود را برای جذب دانشجویان به کار می گیرند.

کاتب اظهار داشت: این کشورها حتی دانشجویان را به دلیل عدم حضور در کلاس و کسب نمره و حتی مشروط شدن چند ترم اخراج نمی کنند تا کشورشان از درآمد ارزی برای توسعه اقتصادی استفاده کند.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه پیام نور ابراز امیدواری کرد: با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم و دانشگاه پیام نور سقف پذیرش دانشجویان افزایش یابد و در آینده نزدیک همه جوانان بتوانند در ایران تحصیل کنند.

وی مشورت با مشاوران مراکز علمی برای اعزام تحصیلی به خارج از کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: خانواده ها باید اطلاعات لازم را در مورد کشورهای دیگر در زمینه های فرهنگی، سیاسی و علمی از طریق وزارت علوم کسب و اطمینان حاصل کنند که در رشد علمی فرزندانشان تاثیر مثبت خواهد داشت.

کاتب اظهار داشت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه، مسئولان آموزش عالی کشور باید با برنامه ریزی اصولی فرصت های برابر آموزشی را برای جوانان در تمام نقاط کشور فراهم کنند تا هزینه خسارت فرهنگی بر کشور تحمیل نشود.

                                                                                                          يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا